fbpx
Denis Doeland over sport technologie en data

Data verbindt sporters en clubs

De digitale transformatie van voetbalclubs zorgt ervoor dat er een nog stevigere relatie met hun spelers komt. Clubs die tijdig en goed inzetten op het optimaal gebruik van data, zoals met de platformen Dotcomsport Club Management en Sports Analysis TV van ISG Groeifonds kan, hebben een streepje voor op de concurrentie.

Fan-relatie in de voetbalindustrie

Ik was in mijn ontdekking van de voetbalindustrie positief verrast door de geringe afstand tussen clubs, bonden en sporters. De relatie met sporters is letterlijk goud waard. Dat zit zo. We bevinden ons inmiddels in de relatie-economie. Wat de term inhoudt: het opbouwen van een relatie met fans of klanten is belangrijker dan wat dan ook en voorspelt zelfs of bedrijven in de toekomst succesvol zullen zijn.

De fan-relatie is de belangrijkste voorspeller van bedrijfseconomische kapitaal geworden. Die vlieger gaat ook op voor clubs. Clubs op professioneel- en amateurniveau die de beste relatie met hun spelers hebben, hebben de grootste kans op succes.

Relatie-economie via ISG Groeifonds

Een van de manieren waarop clubs en bonden de relatie met hun spelers kunnen optimaliseren, is door gebruik te maken van de platformen Dotcomsport Club Management en Sports Analysis TV. Data is immers de verbindende factor tussen de fans/gebruikers en het platform. Een digitaal platform laat je elke dag verbinding maken met je gebruikers, zodat je een relatie met ze kan aanleggen en onderhouden. Dit moet uiteindelijk zorgen voor retentie.

Slimme clubs zorgen ervoor dat ze over data beschikken die ze weer terugkoppelen naar de speler. In de platformen van ISG zit veel data en knowhow opgesloten die je kunt ontginnen. Speler-data vertegenwoordigt daarbij ook een bepaalde entertainment waarde. Hoe gaaf is het om te zien wie er in je team het meest scoort of het meest op trainingen te zien is?

In deze video leg ik uit hoe dat zit:

 

Volgende stappen voor ISG Groeifonds

ISG Groeifonds zet al flink in op het gebruik van data. De platformen Dotcomsport Club Management en Sports Analysis TV zijn daar voorbeelden van. Eigenlijk zou de hele organisatie hierop ingericht moeten worden. Door te investeren in nieuwe technologieën, zoals straks in blockchain en bots – maar vooral nu in de juiste content – kunnen ze deze relatie verbeteren en in waarde vermeerderen.

Daar ligt nog een uitdaging voor de voetbalindustrie: het benutten en optimaliseren van het Digitaal Vermogen door nog slimmer om te gaan met data. Op die manier neemt de waarde toe van clubs, bonden en spelers.