fbpx
Sport technologie ontwikkelingen groeimarkt

ISG Groeifonds richt zich op een markt van 5,2 miljard dollar

Sporttechnologie ontwikkelt zich steeds sneller. De sportsector wordt zich steeds meer bewust van de mogelijkheden van digitale content. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat een data-gedreven sportcultuur gemeengoed wordt. Zo ontstaan er unieke kansen voor aanbieders van digitale oplossingen voor sportclubs. Ontdek hoe u kunt investeren in deze groeimarkt.

Digitale transformatie van de sportmarkt

De sportindustrie reageert van nature langzamer op innovaties. Dat komt door het traditionele sport-ecosysteem, wat gericht is op de verkoop van langdurige mediarechten. De sportindustrie heeft inmiddels kennisgemaakt met de opkomst van nieuwe distributie- en engagement kanalen, zoals OTT-streaming en social mediaplatformen. Hierdoor raakte de traditionele waardeketen voor mediarechten volledig ontwricht, wat tal van mogelijkheden schept.

Technologie maakt het mogelijk dat houders van sportrechten (teams en atleten) rechtstreeks met hun achterban kunnen communiceren. Hierdoor kunnen ze zelf persoonlijkere relaties met hun fans ontwikkelen. Dit zorgt ervoor dat de waarde van mediarechten voor topsport toeneemt. Jongere sportfans zoeken namelijk naar gepersonaliseerde en aansprekende content die overal, op elk moment en op elk apparaat toegankelijk is. Op deze ontwikkeling sluit deze nieuwe wereld van sportconsuming naadloos aan. Dankzij digitale content kunnen nichesporten ook populairder worden.

 

Sporttechnologie een upcoming industrie van 50 miljard dollar
De evolutie van content en data zorgde voor meer in investeringen in sporttechnologie. Hierdoor wordt deze zogenoemde sport-tech-sector snel een groter onderdeel van de sportindustrie. Deze sport-tech-sector groeit meer dan drie keer zo snel als de wereldwijde sportmarkt.

In 2019 had de markt voor sporttechnologie een waarde van 11 miljard dollar, wat neerkomt op 6,4% van de waarde van de wereldwijde sportmarkt  (172 miljard dollar). In 2024 zal de sporttechnologie-markt naar verwachting groeien met 23,1 procent CAGR tot 31,1 miljard dollar. ISG verwacht dat de sport-tech-markt tegen 2030 wereldwijd meer dan 50 miljard dollar waard zal zijn.

Binnen deze groeimarkt richt ISG zich op het segment ‘Athlete Performance & Data Analytics’. In 2024 zou deze markt 5,2 miljard dollar waard zijn.

 

Voorlopers in innovatie en sporttechnologie
TechCrunch deed onderzoek onder experts in de sport-industrie. In het rapport ‘De toekomst van sport technologie‘ beschrijven ze dat bijna alle respondenten basketball (87%) en eSports (79%) noemen als sporten die voorop zullen lopen in het adopteren van technologie. De NBA is een bekende first-mover en eSports heeft natuurlijk een symbiotische relatie met technologie.

Sporten als voetbal, honkbal en American Football volgen in dit overzicht van TechCrunch. Sporten als rugby, hockey en motorsport zouden het minst snel innoveren. Het rapport stelt dat het vaker inzetten van sporttechnologie niet beperkt blijft tot een paar sporten, maar breed zal worden ingezet om de prestaties van spelers, teams en clubs te verbeteren. Dat is precies de markt waar ISG Groeifonds zich op richt.

Wat drijft sporttechnologie?
Waarom zou sporttechnologie vaker ingezet worden? Dit zijn de drie meest genoemde antwoorden van sport-deskundigen, volgens TechCrunch:

  • Fan Engagement
  • Athlete Performance
  • Stadium Experience

Meer dan drie op de vier deskundigen noemt ‘Fan Engagement’ als segment met de grootste groeifactor. Dit wordt grotendeels ondersteund door de distributie van digitale mediarechten en de levering van hoogwaardige on-demand content.

De toepassing van data & analytics zal activiteit in de ‘Fan Engagement’, ‘Athlete Performance’ en ‘Stadium Experience’ stimuleren. Dat komt doordat clubs, teams en spelers er altijd naar streven hun prestaties te verbeteren en hun fans een optimale experience te bieden. Sporters en fans profiteren dus van deze innovaties.

 

Exponentiele groei biedt investeringskans
Het ISG Groeifonds is eigenaar van schaalbare cloud-based software-producten en leerstof om de prestaties van sporters, teams en trainers te verbeteren. Sportorganisaties kunnen gebruikmaken van een online Club (of Bond-) Management Platform. Dit wordt geleverd met een speler-volg-systeem, trainersmodule, scoutingmodule en online video-analyseplatform. Zo kunnen alle betrokkenen in de sportorganisatie (spelers en alle stafleden) de ontwikkeling van spelers, trainers, coaches en teams optimaliseren volgens een uniforme en gestructureerde methodiek.

ISG telt inmiddels ruim 550 klanten (zowel sportclubs als bonden), 200.000 gebruikers in 24 landen en een team van toegewijde experts. Hierdoor heeft ISG een fantastisch fundament om de komende jaren exponentieel te groeien.

U kunt onderdeel uitmaken van deze groei.

Heeft u interesse om te participeren in ISG, ‘s werelds eerste geïntegreerde Sport Management Platform? Ontdek hier meer informatie over investeren in het ISG Groeifonds.